måndag 17 december 2012

ett renrasigt helvete

För tre år sedan kom den här dokumentärfilmen ut, ni som inte har sett den bör se den. Dokumentären heter "ett renrasigt helvete". Kortfattat handlar den om hur sjuka hundar som vinner utställningar ändå får användas i avel samt om hur defekta raser håller på att avlas sönder.  Nu har en fortsättning på den här dokumentären kommit. Nu är inte problemet fullt lika stort i Sverige som i exempelvis England, men visst finns det här också och jag tycker det är himla bra att det upplys!

När jag letade boxer hade jag kontakt med många olika uppfödare. En kennel (jag tänker inte nämna några namn) skulle snart para två hundar som jag både hade sett på utställning, och jag hade även blivit rekommenderad den här uppfödaren av folk på utställning och även via en boxerkontakt sedan många år tillbaka. Det första jag gjorde var att kolla upp hur min eventuellt blivande valps stamtavla skulle se ut om dessa två skulle få valpar.  Jag märkte då på en gång att tiken och hanens pappor var halvsyskon då de hade samma pappa. Därför valde jag på en gång att inte gå vidare med den uppfödaren. Senare visade det sig att hon parade hanen med en annan tik istället... Jag undrade då om hon upptäckte något som jag redan upptäckt. Vad vet jag, nåväl!

Här har ni uppföljaren på dokumentären. Har ni inte sett den första än, så tycker jag att ni ska se den först innan ni tittar på uppföljaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar