fredag 17 januari 2014

Tvååringen.

Brutus har alltså redan hunnit fylla 2 år. Fattar inte vart tiden tog vägen. Det känns som det var igår man sprang upp och ner för trapphuset med en liten valp i famnen. Mycket har hänt under dessa två åren. Man har lärt känna honom och han har även hunnit förändrats en hel del. Bara de senaste månaderna har han förändrats eller snarare mognat väldigt mycket. Han vågar faktiskt nu själv säga ifrån när han är ihop med andra hundar och inte riktigt gillar vad andra hundar gör. Tidigare har han bara pladask lagt sig ner. Han säger ifrån på ett schysst sätt när han inte vill mer. Han har även börjat vakta här hemma. Innan har man kunnat släppa en bomb bredvid honom i sängen utan minsta lilla reaktion. Nu har han mer koll här hemma. Om någon är i trapphuset går han mot dörren för att inspektera. Ibland säger han voff voff åt de som är i trapphuset. Jag tycker bara det är skönt att ha en hund som faktiskt låter mig veta att någon är utanför dörren. Han är även ändrat sina sovvanor. Hans rutiner kring läggdags såg tidigare ut så att han kom upp i vår säng för att mysa en liten stund, sedan hoppade han ner och sov hela natten i sin korg för att på morgonen krypa upp till oss och mysa. Nu sover han i princip bara i vår säng. På min sida. På mitt täcke. På mig. Ibland vaknar jag på nätterna av att jag har blodstopp i benen, och ja.. Då ligger han där, raklång över mina ben, snarkandes. Ser inte så skönt ut men uppenbarligen tycker han det.

Är i alla fall så glad över den här filuren som huserar här hemma. Han ger oss både gråa hår, kärlek och så oändligt många skratt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar