tisdag 6 november 2012

I helgen


I helgen har Brutus och jag varit hemma i Småland. Riktigt skönt att få komma hem och både få lufsa i skogen och träffa alla vänner. Brutus och Noomi kan ju inte få nog av varandra. Det är fullt ös hela tiden. Har nog aldrig skådat en liknande vänskap mellan två hundar tidigare.

Vi var tvungna att åka hem redan i lördags kväll eftersom vi skulle börja fortsättningskursen på valpkursen på söndagen. Väl där blev jag väldigt besviken. Eftersom det är en fortsättningskurs hade jag förväntat mig att det skulle vara svårare moment med mycket mer störningar. När vi kommer dit är den första övningen vi ska göra "sätt hunden vid er sida och ta ett litet steg åt sidan, gå tillbaka till hunden och beröm".  Jag har tränat en del på egen hand med Brutus, inte så jätte mycket, men just nu är vi ungefär där jag kommenderar "ligg" sedan vandrar jag iväg 20 meter, jag hoppar och flaxar med armarna i 20 sekunder innan jag går tillbaka till honom. Detta försöker jag hela tiden utöka med både tid, avstånd och störningar. Därför blev jag så besviken när hundarna skulle klara av ett halv steg åt sidan där det var noll störningar och man snabbt skulle tillbaka. När en av deltagarna dessutom säger "min hund kan inte sitt" undrar jag lite vad det var för kurs vi har hamnat på. Så nu har jag mailat och bett att få byta kurs eftersom jag gärna vill kunna tävla med Brutus i lydnad till våren. Tyvärr ser det inte ljust ut. Klubben vi tränar på är den enda som har kurser på helgerna, alla andra har vardagskvällar vilket går bort för vår del eftersom jag jobbar till sju varje kväll och dessutom inte har körkort eller bil. Alltid något som ska sätta käppar i hjulet för mig.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar